Hronec: Film Europe funguje bez dotácií a lepšie

Na Slovensku a v Česku sú našou najväčšou konkurenciou štátom dotované filmové spoločnosti, inštitúcie a televízie. Považujú nás správne za konkurenciu. Robíme veci okolo filmu často lepšie a vždy lacnejšie, ako oni. Na medzinárodnej scéne je našim konkurentom Netflix, Amazon a HBO. Považujú nás správne za konkurenciu. Robíme veci lacnejšie a presnejšie, ako oni. Konateľ a generálny riaditeľ Film Europe Ivan Hronec v rozhovore pre Biztweet.

Biztweet: Aký rok má za sebou Film Europe z hľadiska hospodárenia a aký z hľadiska "profesijných" úspechov?

Ivan Hronec: Film Europe má 7 rokov a každý náš rok bol doteraz rokom postupného rozvoja. Toto je dôležitejšie než mať jeden rok dobrý a jeden zlý. Začali sme v najväčšej kríze v roku 2010. Rok nato sme spustili Film Europe Channel - prvý filmový kanál ktorý programuje výlučne európsky film. A všetky ďalšie roky, niečo nové. Kino Film Europe, jediné festivalové kino v Bratislave, festivaly Créme de la Créme, festival francúzskych filmov, Scandi - festival severských filmov a našu vlajkovú loď Be2Can prehliadku víťazných filmov z troch najväčších filmových festivalov v Berlíne, Benátkach a Cannes.

Všetky naše festivaly, zrejme ako jediné na svete oslovujú svojich divákov ucelenou programovou ideou naraz na všetkých úrovniach distribúcie, v najlepších kinách, na VOD, na DVD a v kvalitných filmových televíziách. Takto komplexne nepracuje ani Netflix, ani HBO, ani veľké festivaly ako Karlove Vary či celoplošné televízie.

Práve toto programové sústredenie na malý dramaturgický priestor – teda špičkový festivalový film, ktorý sa ponúka moderne, demokraticky a kurátorsky kvalitne obrovskej mase divákov na všetkých distribučných úrovniach, je našim profesným aj hospodárskym úspechom. Od mája 2017 vysiela Film Europe Channel aj v Beneluxe. Ako prvý filmový východoeurópsky projekt v západnej Európe. Film Europe má za sebou dobrý rok.

Biztweet: Kedy vám napadla myšlienka pretaviť filmovú vášeň v biznis? A je to dnes také, ako ste v začiatkoch dúfal?

Ivan Hronec: Bolo celkom ťažké presvedčiť kultúrnu verejnosť ale aj spolupracovníkov a zamestnancov, že sa dá zladiť obchod a distribúcia európskeho a festivalového filmu. Na začiatku mi pár ľudí odišlo do iných distribučných spoločností a televízií. Nedokázali si predstavť, že Film Europe môže ekonomicky prežiť. Dnes, máme každý týždeň nejakého záujemcu na spoluprácu.

Nie sme ale štátom a grantami financovanou spoločnosťou. Náš príjem z národných a európskych grantov nepresahuje 10 percent ročného obratu. Väčšina artových distribučných spoločností a festivalov funguje tak, že jedna strana dodá nápad a tá druhú, teda verejné zdroje, ho musia zaplatiť.

Idea Film Europe bola od začiatku obchodná, ale zároveň nekompromisná voči festivalovej kvalite filmov – v tomto sa podobáme viac špičkovým privátnym galériám, ktoré pracujú hlavne na svojich klientoch, nie na úmornom vypisovaní grantov a štátnom lobingu.

Biztweet: Aký veľký biznis filmová distribúcia je, koľko máte napríklad zamestnancov?

Ivan Hronec: Film Europe dnes nie je len distribučnou spoločnoťou ale vertikálne integrovanou Media Company s komplet teamami v Prahe a Bratislave a s kanceláriami v Londýne a v Cannes. Do kín dávame ročne do 50 filmov, spolupracujeme so všetkými významnými festivalmi v regióne, máme jedno artové kino, 5 vlastných festivalov, jednu DVD a čoskoro aj VOD platformu a 3 tematické platené televízie - Film Europe Channel, Festival Channel a Československo.

V Bratislave máme 15 spolupracovníkov, v Prahe 6, V Brne jedného sales direktora, v Londýne dvoch spolupracovníkov. Spoločnosť má ročný obrat tesne pod 2 miliónmi euro. Príjmy z európskych a národných verejných zdrojov tvoria ročne okolo 200 tisíc euro a celkový profit predstavuje 30 percent obratu a je ihneď investovaný do rozvoja, teda nových filmov a ďalších teritórií.

Biztweet: Z celospoločenského hľadiska je zaujímavou taktiež pridaná hodnota, ktorú svojim podnikaním produkujete. Aký benefit z vás má okrem daní štát?

Ivan Hronec: Štát dostáva špičkové filmové umenie ktoré občanom a nášmu publiku prinášame v kinách, festivaloch, DVD, VOD a tematických televíziách. A za toto všetko nemusí štát platiť. Iba kozmeticky prispieva.

Príkladom je Be2Can. Festivalová prehliadka najlepších festivalových filmov, ktorá sa dostáva k tisícom divákom v kinách, ale k miliónom na VOD platformách a tematických platených televízách. Tento špecializovaný typ kurátorsky presnej festivalovej prehliadky nerobí česká a slovenská verejná televízia, ale ani české a slovenské festivaly.

Výnimkou nie sú konzervatívne Karlove Vary, ale slovenský ArtFilmFest – kde máme Be2Can sekciu. Český a slovenský divák nevidel vo verejnej televízii víťaza Cannes viac ako 5 rokov a nevidel ho ani v Karlovych Varoch.

Tieto subjekty majú milióny, ale nedokážu systémovo pracovať na meších profilových celospoločensky hodnotných projektoch. To dokážu menšie flexibilné a špeciálne zamerané spoločnosti ako Film Europe.

Jeden pekný príklad. Víťaza tohtoročného Berlinalé, maďarský film O tele a duši, sa nám
podarilo kúpiť 6 mesiacov pred Berlinale, teda skôr než tento film vyhral cenu. Hlavnú herečku Alexandru Borbély, narodenú pri Nitre a dnes pôsobiacu v poprednom budapeštianskom Katona Jozsef Szinhaz sa nám podarilo pozvať na ArtFilm do Košíc a na Be2Can do Prahy a Bratislavy. No a Alexandra sa stala pred par dňami najlepšou európskou herečkou a jej film je nominovaný na zahraničného Oskara.

Táto „stratégia“ a schopnosť objavovať v predstihu je obchodne dobrá pre Film Europe a kultúrne a spoločensky hodnotná pre štát, ktorý tento kultúrny benefit nemusí platiť.

Biztweet: Bolo ťažké uspieť na špecifickom trhu ako slovenská firma?

Ivan Hronec: Na Slovensku a v Česku sú našou najväčšou konkurenciou štátom majoritne dotované alebo štátom platené filmové spoločnosti, inštitúcie a televízie. Považujú nás správne za konkurenciu, nie obchodnú, ale ideovú. Robíme veci okolo filmu často lepšie a vždy lacnejšie, ako oni. Na medzinárodnej scéne je našim konkurentom Netflix, Amazon a HBO. Považujú nás správne za konkurenciu. Robíme veci lacnejšie a presnejšie, ako oni.

Biztweet: Akú časť príjmu firmy tvorí filmová distribúcia?

Ivan Hronec: Minulý rok sme spustili samostatný distribučný label Be2Can distribution. Dôvodom je, že samostatná kinodistribúcia nemá obchodný zmysel. Konceptom ktorý sa dá merať, je iba integrovaná distribučná platforma kde sa jedna téma replikuje naraz vo festivalovom evente, v kino, dvd a vod distribúcii a vo vlastných televízách. Ak by sa aj naša spolupráca napríklad s Českou televíziou naštartovala, nešlo by o signifikatný obchodný vzťah iba o logický záujem verejnoprávnej inštitúcie naplniť zmysel svoje existencie a ponúkať verejnosti, špičkovú súčasnú festivalovú kinematografiu. Dnes to nerobí.

Biztweet: Dá sa povedať filmy z akých krajín, alebo akých tématik bývajú najvýnosnejšie?

Ivan Hronec: Be2Can a Film Europe Channel je dobrým a vynosným nápadom, pretože sa môže, ako špecializovaný koncept replikovať na všetkých distribučných úrovniach, vo viacerých krajinách a kultúrnych priestoroch.

A ak chcete konkrétne, v Česku a na Slovensku idú dobre severské kriminálky, tradične komédie a čo ma veľmi teší – aj filmy ktoré sú divácky prístupné alebo extrémne tematicky zaujímavé a pritom sú jasnými reprezentantami Be2Can – teda filmy ktoré boli v hlavnej súťaži v Berlíne, Benátkach, alebo v Cannes. Príklad – nemecké komediálne prekvapenie Toni Erdmann, maďarský oskarovský šok – Saulov syn|Son of Saul alebo neuveriteľná talianska – Veľká nádhera|Great Beauty – ďalší Oscar. Čo ma príjmene prekvapilo bola komédia menej známeho talianskeho režiséra – Úplní cudzinci. A je to v kinách našim najúspešnjším filmom. Napriek tomu, má Film Europe obchodný zmysel iba v kultivácii dramaturgických konceptov. Na poradách hovorím, že Film Europe je o skupine filmov, nie o jednom úspešnom filme.

Biztweet: Čo boli rekordy tohto roka?

Ivan Hronec: Ročný obrat tesne pod 2 miliónmi euro, rozšírenie Film Europe Channel do Beneluxu, skoro 10 tisíc divákov v Česku a 7 tisíc divákov na Slovensku pre týždňový arthousový event Be2Can, nákup všetkých troch víťazov z festivalov v Berlíne, Benátok a v Cannes pred tým ako dostali hlavnú cenu a udržateľný obchodný model bez významnejšej podpory z verejných zdrojov, verejnoprávnych televízií a veľkých štátom podporovaných inštitúcii a festivalov.

Čítajte aj:

Hlavatý: TMR naráža na strach verejných činiteľov

Remišová pre Biztweet: Za ideálne považujem tri koaličné strany

Peter Kremský: Štát nesplnil svoje domáce úlohy

Biztweet: Máte záujem preniknúť aj medzi filmové kluby?

Ivan Hronec: Na Slovensku nás považuje Asociácia slovenských filmových klubov za svoju hlavnú konkurenciu. Ak my niečo nevyšlo tak je to práve toto. Štyri roky sa usilujeme o vstup do Asociácie filmových klubov ako Kino Film Europe – a štyri roky sme odmietaní s odôvodnením, že sme zároveň distribučná spoločnosť, rovnako ako samotná Asociácia Klubov. Budem sa do Asociácie hlásiť ďalších 100 rokov, pretože slovenská kultúrna obec si za dane ktoré platí zaslúži, aby sa do siete jednosálových kín, ktoré sú financované z verejných zdrojov dostávali špičkové festivalové filmy a nie iba filmy z dvoch, troch českých distribučných spoločnosti, ktoré potom ako filmy kúpia, ešte raz dobre predajú slovenským klubom.

Je to úplný paradox, ale vyzerá to tak, že jedným z dôvodov, prečo stagnuje slovenský festivalový film sú práve prežité klubové distribučné štruktúry, ktoré sa nesprávajú ako filmový, ale ako uzavretý, provinčný golfový klub. Ale nie je to ich chyba, ale moja.

Nemám pre nich dobré argumenty. S Asociáciou českých filmových klubov máme už napríklad dobrú spoluprácu na Letnej filmovej škole v Uherskom Hradišti a počas celého roku 2018 si budeme spoločne pripomínať projektom Bergman 100 – okrúhle výročie ikony európskej kinematografie. Na Slovákoch musím ešte pár rokov popracovať.

Biztweet: Ako sa darilo festivalom?

Ivan Hronec: Výborne. Festivaly nám kompenzujú práve to, že nie sme oficiálne členom Asociácie slovenských filmových klubov. Koncepty Creme de la Creme, Scandi a hlavne Be2Can sú také silné, že ich niektoré slovenské klubové kiná hrajú ako vlastnú iniciatívu. Ale ekonomiku našich festivalov zabezpečuje unikátny distribučný model ktorý nám umožňuje hrať jednu programová dramaturgiu nielen v kinách, ale aj na VOD a TV. Spolu ide o stotisíce divákov a pri všetkej skromnosti, ide tak možno o najvačšie festivaly nielen v Čechách a na Slovensku.

Biztweet: Aké príjmy produkuje filmový kanál a plánujete jeho rozvoj?

Ivan Hronec: Filmové kanály tvoria polovicu našich ročných príjmov, ale bez kinodistribúcie by nemali „tvár“. Koncept je pevný, treba ho len udržiavať a opakovať. Čo treba rozširovať, sú ďalšie krajiny, kde sa bude Film Europe Channel hrať.

Biztweet: Čo sú hlavné plány Film Europe ako takej pre budúci rok? 

Ivan Hronec: Udržať štýl a rozširovať teritória. Možno Škandinávia.

 

Biztweet, podporte nás nákupom v našom eshope

Odomknúť článok

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Prístup k exkluzívnemu obsahu
Top

Biztweet Exclusive (číslo0119) Biztweet Biztweet Exclusive (číslo0119)

Hľadáte dobré čítanie o kauzách, ktoré hýbu dianím, prepojeniach politikov a oligarchov, či pohľad za oponu biznisu? Biztweet Exclusive to všetko obsahuje.

Biztweet Exclusive

Kúpou magazínu taktiež podporíte žurnalistickú tvorbu nezávislého projektu, ktorý sa venuje investigatívnej žurnalistike a chýbajúcim ekonomickým analýzam v nej.

 

Biznis Biztweet Biznis

  • 5 Kreditov
  • Prístup k exkluzívnemu obsahu
  • Objednávka služieb

Golden Biztweet Golden

  • Získavate 10 kreditov
  • Prístup k exkluzívnemu obsahu
  • Objednávka služieb