Slováci získali Newsweek, Nemcov, či Poliakov: 200 platených zobrazení je viac ako 20 tisíc
Slovenský šéf Piana nevníma ako problém odchod Hospodárskych novín ani konkurenciu. Start up im vraj vyšiel. Tvrdí pre Biztweet.eu Michal Králik z virtuálnej platobnej brány Piano.
Biztweet.eu: Ktoré obdobia projektu Piano boli najúspešnejšie?
Michal Králik: Z pohľadu slovenského Piana sme zaznamenali viaceré míľniky, pri ktorých výrazne rástol počet nových predplatiteľov či už išlo o predčasné parlamentné voľby v roku 2012, premiéru filmu Zuzany Piussi Od Fica do Fica alebo prechod 3 partnerov na technológiu metered paywall (čitateľ platí až po prečítaní určitého počtu článkov mesačne/týždenne). K podobnému kroku pristúpilo na začiatku februára aj najväčšie vydavateľstvo v Poľsku Agora. Zavedením metered paywall na stránke druhého najčítanejšieho poľského denníka Gazeta Wyborcza, na biznis portále Wyborcza.biz a stránkach 22 regionálnych denníkov sa dramaticky zvýšilo nielen množstvo obsahu v Piane, ale aj počet predplatiteľov, ktorý sa za prvý mesiac viac ako zdvojnásobil.
Biztweet.eu: To znie veľmi dobre. Zrejme však nešlo všetko podľa vašich predstáv. Ktoré obdobia sa nevyvíjali podľa plánov?
Michal Králik: Štandardne slabšie bývajú letné mesiace, ide však o bežné výkyvy počas roka, s ktorými vopred počítame.
Biztweet.eu: Naplnil hospodársky rast Vaše očakávania?
Michal Králik: Nakoľko je Piano ako technologický startup financované cez investičné fondy, naše hospodárske výsledky hodnotia priamo investori. V roku 2013 sa spoločnosti podarilo rozšíriť klientelu o viaceré európske a svetové vydavateľstvá, ktoré sa rozhodli využívať naše individuálne produkty Piano Solo a Piano Lite. Výsledkom bol nárast a diverzifikácia tržieb, čo investori prijali veľmi pozitívne.
Biztweet.eu: Ktoré produkty priniesli najväčší úspech a ktoré latku nedosiahli?
Michal Králik: V súčasnosti sa spoločnosť sústredí na predaj individuálnych riešení Piano Solo a Piano Lite. Po spustení našich produktov v nemeckom denníku Neue Osnabrücker Zeitung a americkom magazíne Newsweek pracujeme na implementácii Piana u ďalších vydavateľov, prevažne v Španielsku, Taliansku, východnej Európe a Ázii.
Biztweet.eu: Neprajníci Pianu vyčítajú častú poruchovosť, či to, že sa pod Piano často dáva nezaujímavý obsah. Čo Vy na to?
Michal Králik: Tak ako pri každej technológii, aj v prípade Piana sa občas vyskytnú drobné „zádrhely“. Z pohľadu celkového množstva spracovaných požiadaviek však rádovo ide iba o stotiny percenta. Piano spracúva približne 450 požiadaviek za sekundu, teda viac ako 1 miliardu požiadaviek za mesiac, a aj preto je z nášho pohľadu počet sťažností na nefunkčnosť systému minimálny. Do úvahy treba brať aj pochybenia či nesprávne nastavenia na strane klientov, na ktoré však nemáme žiadny vplyv. Čo sa týka obsahu, za jeho výber sú plne zodpovední samotní vydavatelia, Piano do ich rozhodnutí žiadnym spôsobom nezasahuje.
Biztweet.eu: Médiá zas kritizujú nejasnosť etických podmienok. Jedno médium zamkne článok pod Piano, kde ho čítalo 200 čitateľov, konkurenčné médium si z Piana zamknutý článok vytiahne, odprezentuje ako vlastný titulný článok a získa 20000 čitateľov. Chcete s etickými podmienkami niečo robiť?
Michal Králik: Mám pocit, že v tomto prípade sa skôr bavíme o ochrane autorských práv než o správnosti nastavenia etických podmienok Piana. Na druhej strane, zjednodušene môžeme povedať, že 20000 pageviews ako takých nemá hodnotu, zatiaľ čo 200 platiacich čitateľov prináša médiu reálne tržby.
Biztweet.eu: Mimo Slovenska fungujete v ktorých krajinách? Môžete uviesť príklady klientov?
Michal Králik: Okrem národných systémov v Poľsku a Slovinsku technológiu od Piana využíva nemecký denník Neue Osnabrücker Zeitung a americký magazín Newsweek. Taktiež v súčasnosti pracujeme na implementáciách v Španielsku a Nemecku, a rokujeme s ďalšími vydavateľstvami v Taliansku, Nemecku, vo Východnej Európe a Ázii.
Biztweet.eu: Čo očakávate od nového zákazníka magazínu Newsweek? Je to značka..
Michal Králik: Okrem možnosti ukázať v Spojených štátoch čo s našou technológiou dokážeme je pre nás v tomto prípade dôležitý aj ekonomický aspekt spolupráce, keďže magazín Newsweek je titul/médium s pomerne veľkým monetizačným potenciálom.
Biztweet.eu: Mnoho slovenských médií Piano opúšťa alebo plánuje opustiť. Často pritom zriaďujúvlastné paywally. Napríklad Hospodárske noviny a ich portál hnonline.sk. Čo s týmto trendom plánujete robiť? Nebojíte sa, že k podobným krokom pristúpia aj ďalší?
Michal Králik: Hospodárske noviny sú jediným médiom z dvoch, ktoré zo systému Piano vystúpili a ktoré zároveň pripravuje vlastný paywall, nenazýval by som to preto trendom. Rozhodnutie o zotrvaní jednotlivých médií v systéme Piano je v konečnom dôsledku vždy na ich vydavateľoch, ich stratégiách a predstave o optimálnom spôsobe narábania s online obsahom s cieľom maximalizovať tržby.